söndag 9 december 2012

Det där med rasism...

Nu känner jag för att ta upp något jag läste på Aftonbladet som fick mig ganska irriterad!

Det är snart Lucia,och i Luciatågen så brukar det vara 1 Lucia,några tärnor,några stjärngossar,en och annan jultomte eller tomtenisse,och sist men inte minst...pepparkaksgubben.
Jag var faktiskt pepparkaksgubbe ett år...minns inte i vilken klass,men men 1:an eller 2:an var det...var den första och sista gången då några äldre grabbar skrattade åt mig D:
Men iallafall,jag läste på Aftonbladet att det var en 10-årig pojke som ville vara peparkaksgubbe i år,han hade alltid varit det,men i år fick han inte för skolan,för skolan ansåg att det var "stötande"!

Nu undrar jag bara: HUR kan det vara stötande? En pepparkaka är brun,då är det väl klart att man själv ska vara brun om man ska likna en pepparkaka.
Jag förstår inte hur nån skulle kunna bli upprörd och tycka att det skulle vara rasistiskt?
Jag såg nån på facebook som skrev om det och det lät som att "hen" skyllde på invandrarna,men så är ju inte fallet.
Nu var det faktiskt skolan som tyckte det,jag tror ingen människa som då har en brunare hudfärg skulle reagera på att nån klädde ut sig till en brun pepparkaksgubbe?
Nej,detta har ingenting med invandrare som tycker att det är stötande och rasistiskt,det är skolan och skolverket som är så fega och inte har ryggrad för att ha kvar svenska traditioner!
Om vi inte kan klä ut oss till pepparkakor för att det anses vara stötande,då kan vi ju lik gärna ta bort lucian helt och hållet? Jag menar det är väl också kränkande att använda kristna tratditioner i skolan,då kan vi väl sluta äta fläskkött i skolan,jag menar,muslimerna kanske tar illa upp om deras barn går i en skola där man äter fläsk,eller hur?
Nej,skulle inte tro det! De har inte kommit mycket klagomål alls från invandrare när det gäller svenska traditioner,det är helt enkelt skolverket,rektorer och lärare som tror sig göra bäst för skolan för att de TROR att de kommer få klagomål annars,men nu är ju problemet de att vi ungdomar som vill ha dessa traditioner börjar klaga istället. Är det så mycket bättre?
Om det nu skulle finnas nån på skolan som skulle ta illa vid att man firar lucia,eller att de har med pepparkaksgubbar i luciatåget så får man väl kompromissa med den eleven,eleven behöver ju inte vara med på luciatåget,jag menar,vad lär man sig egentligen? Inget! Ungen kan få sovmorgon istället,problemet löst!

Vet egentligen inte om jag fick fram bågot vettigt nu,men blev somsagt väldigt arg över det jag läste...
Här får ni länken till det jag läste (hoppas bara att det är rätt länk)

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15903602.ab;jsessionid=7CDBE13603D62272CE83273C8CB63C3F

Tjohej!

1 kommentar:

Nattiz ♥ sa...

Håller helt och hållet med dejj, läste också den artikeln och tänkte att nu är det inte alla hästar i stallet hos dem. för som sagt, pepparkaksgubben är en tradition!